Oostenrijk deel 4: mist in Galtür

Op 29 juli zijn we vertrokken voor een vakantie van 2,5 week in Oostenrijk! We hebben geweldige plekken gezien van de Duitse tot de Zwitserse grens, middenin de Alpen. Ik ben twee dagen bezig geweest met het uitzoeken van 4206 foto’s, en nu is het dan zover. De komende dagen laat ik mijn foto’s zien in zes delen. Veel plezier!

Lees ook de andere delen over Oostenrijk!

10 augustus

De dag begon mistig en eindigde middag. Dat is de korte versie van het verhaal. Maar toch hebben we nog even gewandeld, naar beneden, naar Galtür voor de boodschappen en met de gratis bus terug. Dat wil zeggen: de toeristenbelasting was zo hoog dat we er een gratis Silvrettakaart voor terugkregen, waarmee we onbeperkt gebruik konden maken van de bussen, kabelbaantjes en musea in de regio.

Onderweg zagen we weinig, maar wel een welriekende nachtorchis die bijna net zo wit was als de mist, even als een groot geaderd witje dat stil op een distel zat te wachten op betere tijden. De dag bleef mistig en somber, maar toch grotendeels droog. Een schrale troost.

Welriekende nachtorchis in de mist
Groot geaderd witje in de mist
De druppeltjes bleven mooi aan zijn sprieten hangen

11 augustus

De dag begon niet hoopvol, niet heel mistig maar toch wel bewolkt. Het plan was dat we naar de Silvrettasee zouden gaan op ruim 2000 meter en vanaf daar omhoog zouden lopen. De planning was dat de wandeling mistig zou beginnen maar dat al snel de zon door zou breken. Gelukkig kwam die voorspelling uit.

Onderweg hebben we genoten van de – wederom – vele vlinders, plantjes en dit keer ook alpenmarmotten. We hadden ze al meerdere keren gehoord, ook vanaf de camping, maar nu zagen we ze voor het eerst. Wel van een behoorlijk afstand, maar toch leuk!

Twee kleine apollovlinders: twee grote vlinders op een nog veel grotere bloem.
Gletsjer
Alpenmarmot tussen de rotsen
Op de uitkijk op een ‘piramide’

12 augustus

Het was een beroerde dag. Al na de eerste kilometer werden we verrast door een hoosbui die overigens wel voorspeld was. Kleddernat landden we in een café in Galtür voor warme koffie. Nadat we in de regen de supermarkt inliepen om boodschappen te doen was het opeens helder en zonnig. Dat was niet voorspeld, maar een mooie meevaller. Helaas konden we er niet heel lang van genieten want anderhalf uur later onweerde het en werd het de hele dag niet meer droog. Gelukkig stond er een restaurant naast de camping.

13 augustus

Vandaag zou het min of meer droog blijven, maar wel erg koud en bewolkt. Het zou niet warmer dan een graad of vijf worden, wat toch wel koud is als je kampeert. Ondanks dat zetten we door bovenop de berg waar we met twee kabelbaantjes vanaf Ischgl heen gingen. We belanden hier op de grens met Zwitserland, waar sneeuw lag en het zicht minder dan 30 meter was. Toch stonden er leuke plantjes en konden we leuk tussen de rotsen wandelen. Uiteindelijk besloten we naar het begin van de stoeltjeslift terug te lopen en vanaf daar met de gondel terug naar beneden. Onderweg ontdekte ik ondanks de dichte mist twee alpensneeuwhoenen, een soort kippen die erg lastig te vinden zijn. In de mist al helemaal. Als je met je ogen knipperde was je ze weer kwijt door hun schutkleur en als ze dan een stukje liepen ontdekte je ze weer. Ze lieten zich erg leuk zien! Op de skipisten die het eind van de wandeling vormden zagen we van dichtbij – maar wel in de mist – een aantal alpenmarmotten.

Een paartje alpensneeuwhoenen in de mist…
Een leuk doorkijkje van dichtbij
Dit is het vrouwtje, met een fijne streperige tekening
Een uitstekende schutkleur in het rotslandschap
Het mannetje is wat bonter en kunnen ook nog veel bonter zijn dan dit exemplaar
Alpenmarmot
Met meerdere op de uitkijk
Een erg typerend plaatje voor deze dag…
Familie marmot, nog steeds in de mist. Een minuut later konden we ze niet meer zien door extra dichte wolk die langsschoof.