Op 3 maart vertrokken Kylian, Hendrike en ik voor een rondreis door Europa. Met nauwelijks een plan laten we ons verrassen door de natuur en cultuur in met name Zuid-Europa. In mijn reisblog houd ik jullie op de hoogte van onze avonturen en met name de natuurfoto’s.

De eerste rit van onze reis begon op 3 maart in Amersfoort. Na uitgezwaaid te zijn reden we zo vlot mogelijk richting het zuiden, waardoor we al rond lunchtijd in Luxemburg aankwamen. Onderweg was vanaf de snelweg eigenlijk niet veel te zien, behalve af en toe een rode wouw en mooie landschappen, wat natuurlijk een mooi gezicht is. Ons doel was Ecolonie, een ecologische camping met vrijeschoolinvloeden in het dorpje Hennezel, in de Lage Vogezen in Frankrijk. De afstand leek mee te vallen doordat we al vlot door de Ardennen Luxemburg binnenreden, maar onder andere door file rond de hoofdstad en daarna op verschillende plekken in Frankrijk kwamen we pas tegen het donker aan. Daar moesten we de tent nog opzetten en snel koken.

De nachten waren erg koud (een paar graden vorst), maar overdag was het weer prachtig. We gingen na de lange reisdag toch maar niet gelijk door richting het zuiden maar kozen ervoor een dag op Ecolonie te blijven. Daar vermaakten we ons in de Wolvenvallei naast de camping, waar de eerste vlinders al rondvlogen: de grote vos en de citroenvlinder. Ook de eerste hagedissen bleken al wakker: in het bos vonden we een paar levendbarende hagedissen. Terwijl Kylian en Hendrike rustig lunchten op een rots kon ik natuurlijk niet stilzitten en struinde ik achter een kortsnavelboomkruiper aan die ik kort daarvoor dankzij zijn geluid had ontdekt.

Een grote vos zit hoog in de boom van de zon te genieten.
De kortsnavelboomkruiper liet zich met wat moeite prachtig op de foto zetten!

Terug op de camping vermaakten we ons nog ruim een half uur met wat muurhagedissen die daar op en rond de muren van de gebouwen bleken rond te rennen. Natuurlijk waren ze nog niet in paarkleed, maar toch was het leuk om naar te kijken.

Op 5 maart vertrokken we na wederom een koude nacht. We lieten de Vogezen over kleine weggetjes achter ons en reden door wat uitlopers van de Alpen richting Lyon, waarbij we ons constant lieten verwonderen door het uitzicht vanuit de auto. De bergen waren prachtig en doordat we de tolwegen wilden mijden hadden we alle tijd om om ons heen te kijken. Rode wouwen waaiden regelmatig voorbij en één keer konden we van achter een verkeerslicht genieten van een wolk van zeker vijftig ooievaars die over kwamen zeilen.

Ook tijdens een pauze onderweg zagen we muurhagedissen. Hoe zuidelijker, hoe meer!

Om even warm te kunnen blijven na de koude kampeernachten blijven we nu een nachtje in een goedkoop hotel in een voorstad van Lyon om morgen snel verder te reizen naar de kust, waar we hopelijk van de nachtvorst af zijn. We richten onze pijlen op de Camarque, een prachtig deltagebied van de Rhône in Zuid-Frankrijk.

2 reacties op “Reisblog 1 – Frankrijk – Ecolonie”

1. picpholio Avatar

Leuk om jullie eerste verslag te lezen. Tot hiertoe verliep dus alles heel vlotjes en het weer zat ook duidelijk mee. Natuur is overal aanwezig, je moet enkel je ogen en oren open houden hé. Die wolk ooievaars zal wel indrukwekkend geweest zijn. Goeie reis verder en hopelijk geen nachtvorst meer 😉

Geliked door 2 people

2. 50 hoogtepunten in 2022 – JFK Natuurblog Avatar

[…] Kortsnavelboomkruiper, Vogezen (FR), 4-3-2022 […]

Plaats een reactie

Over de auteur

Jan-Freerk Kloen Avatar

Maak een website of blog op WordPress.com